H&M ska göra om samtliga butiker till e-handelshubbar

H&M har haft en svajig period dom senaste åren när fokuset inom detaljhandel har gått alltmer ifrån fysiskt handel till e-handel. Omställningen har tagit tid, vilket är rimligt med tanke på den volymen det innebär, men H&M har gått från klarhet till klarhet det senaste året.

Click & Collect står i fokus hos H&M

Det är Financial Times som rapporterar om att H&M planerar att ställa om samtliga butiker mot e-handeln. Idag innehar H&M i runda slängar 5000 butiker som alla ska interageras med e-handelsstasningen där Click & Collect är grundpelaren i det hela.

Det är en av de sakerna som kommer att vara mycket intressant att följa framöver, hur vi ser på butikerna när det digitala växer allt snabbare.

Helena Helmersson, VD på H&M

Hennes & Mauritz finns i hela 70 länder idag. Men det är bara i 14 av dessa som Click & Collect-lösningen är tillgänglig, än så länge. Samtidigt ser man ett stort värde i den fysiska handeln. Utöver satsningen på e-handel så ska man göra butikerna mer attraktiva för kunderna.

När det kommer till e-handeln så är leveranstiden en central del och något av det viktigaste. Flera medier har rapporterat om att Amazon utvecklar nya metoder för att kunna göra hemleveranser med hjälp av drönare.

Så sent som för någon vecka sedan så kom beskedet att Stefan Persson lämnar över ordförandeklubban till sonen Karl-Johan Persson. Som ny VD tillträder Helena Helmersson som fick frågan direkt från Karl-Johan. Aktien rusade på beskedet.